Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat o serie de măsuri menite să restructureze sistemul educațional din România, vizând atât reducerea costurilor, cât și limitarea fragmentării din rețeaua școlară. Aceste schimbări presupun eliminarea a 900 de posturi de directori de școli și creșterea numărului de elevi admiși într-o clasă.
Decizia de restructurare vine pe fondul unei analize privind managementul defectuos dintr-un sistem educațional considerat supradimensionat și subfinanțat. Măsurile, declarațiile oficialilor și calculul economiilor bugetare au generat reacții mixte din partea profesorilor și părinților.
Numărul minim de elevi, majorat pentru personalitatea juridică a școlilor
Una dintre schimbările fundamentale anunțate are legătură cu mărimea unităților școlare. Daniel David a explicat că măsura vizează creșterea pragului minim de elevi necesari pentru ca o școală să poată funcționa independent, cu personalitate juridică, de la 300 la 500. În acest context, școlile mici vor fi comasate cu unități mai mari. Acest proces va duce la eliminarea a circa 900 de posturi de directori, dar ministrul a subliniat că aceștia nu vor fi disponibilizați, ci se vor întoarce la catedră.
Ministrul Educației a declarat că reorganizarea are un rol esențial în reducerea fragmentării din sistem: „Avem multe unități școlare mici, ceea ce face sistemul greu de gestionat și foarte costisitor. Prin concentrarea resurselor în unități mai mari, obținem eficientizarea managementului și a cheltuielilor.”
Aceste măsuri vin și pentru a combate problemele financiare din educație, în condițiile în care fondurile disponibile sunt limitate, iar restructurarea sistemului este văzută ca o soluție pentru a asigura sustenabilitatea bugetară.
Clasele mai mari, o soluție economică
Pe lângă măsurile de comasare a școlilor, Daniel David a propus creșterea numărului de elevi acceptați într-o clasă. Numărul maxim de elevi ar urma să fie majorat cu doi, iar în situații excepționale, până la patru elevi suplimentari. Propunerea prevede un maxim de 30 de elevi per clasă.
Ministrul a explicat că schimbarea va contribui la reducerea costurilor, prevenind situațiile în care se formează noi clase cu doar câțiva elevi suplimentari. „În prezent, dacă aveam trei elevi în plus, se formau două clase, ceea ce dubla numărul de norme și cheltuielile. Nu ne mai putem permite acest lucru într-un sistem deja sub presiune financiară,” a declarat el.
Deși măsura poate părea avantajoasă din punct de vedere economic, aceasta ridică preocupări în privința calității procesului educațional. Clasele mai aglomerate ar putea afecta atenția profesorilor pentru fiecare elev, iar profesorii se tem că aceasta ar putea diminua performanțele academice.
Aceste schimbări au stârnit controverse, iar susținătorii educației de calitate avertizează că orice măsuri economice trebuie implementate cu atenție pentru a nu afecta rezultatele pe termen lung ale elevilor. Ministerul Educației și-a asumat să monitorizeze impactul acestor politici și să ajusteze măsurile, dacă va fi necesar.