Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că nu va susține introducerea unei taxe pentru utilizarea autostrăzilor în România până când nu va exista o rețea de autostrăzi care să traverseze țara de la un capăt la altul.
Sorin Grindeanu respinge taxarea autostrăzilor înainte de finalizarea rețelei naționale
Într-o conferință de presă susținută la Timișoara, Grindeanu a criticat modul în care a fost elaborat Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) de către guvernele anterioare, susținând că acesta conține prevederi nerealiste și care pun presiune pe cetățenii români fără a oferi infrastructura necesară.
„Vreau să vă spun că nu o să fiu de acord, indiferent în ce postură mă voi afla în anii viitori, să taxăm românii și nu doar românii, și străinii, atâta timp cât nu avem o autostradă cap-coadă de la intrarea în România până la ieșirea din țară”, a subliniat Grindeanu.
El a adăugat că, în opinia sa, este „absolut corect” ca taxarea să fie impusă doar atunci când infrastructura rutieră va permite șoferilor să parcurgă distanțe mari pe autostrăzi, fără întreruperi majore.
Criticile ministrului s-au concentrat pe faptul că în PNRR este prevăzută o taxă pe kilometru pentru transportatorii de marfă, începând din 2026, o măsură pe care Grindeanu o consideră prematură în contextul actual al infrastructurii rutiere din România.
„Nişte domni, deștepți în ghilimele, înaintea noastră au făcut un PNRR care scârțâie pe la multe încheieturi, aşa cum bine ştiţi. Nu doar pe domeniul acesta, ştiţi procentele cu pensii şi foarte multe lucruri pe care unii tineri frumoşi şi liberi s-au gândit să le pună în acel PNRR”, a afirmat ministrul.
De asemenea, Grindeanu a accentuat că discuțiile legate de taxarea utilizării autostrăzilor ar trebui amânate cel puțin până în 2026, când ar putea exista o rețea națională completă.
„Intri la Nădlac și te-ai dus până la Constanța, da, pentru că peste tot în lumea asta se pot întâmpla lucrurile astea. Dar asta urmare a unei discuţii care va avea loc din 2026 încolo. Până atunci mi se pare că e prea mult să cerem și să se ceară asemenea taxă”, a explicat ministrul.
Dezvoltarea infrastructurii este proprietatea numărul unu
Problema infrastructurii rutiere a fost una dintre temele centrale ale dezbaterilor politice din România, unde progresele în construcția autostrăzilor au fost lente, în ciuda cerințelor crescute din partea populației și a sectorului de transport. Multe sectoare ale economiei depind de transportul rutier, iar lipsa unei rețele de autostrăzi bine dezvoltate contribuie la aglomerarea drumurilor naționale și la creșterea riscului de accidente.
În contextul acestei realități, Sorin Grindeanu a subliniat că prioritățile guvernului actual sunt orientate spre dezvoltarea infrastructurii și că orice discuție despre taxare trebuie să fie precedată de realizarea unor proiecte de anvergură care să îmbunătățească semnificativ rețeaua de drumuri din țară.
„Eu cred că e un lucru absolut decent și absolut corect”, a reiterat ministrul, subliniind necesitatea unor progrese semnificative înainte de a introduce noi costuri pentru șoferi.
În concluzie, deși există presiuni din partea PNRR pentru introducerea unei taxe pentru utilizarea autostrăzilor, ministrul Grindeanu a transmis un mesaj clar că o astfel de măsură nu va fi susținută până când România nu va dispune de o rețea completă de autostrăzi.