Cercetătorul francez Pascal Cotte a stârnit un val de controverse și interes în lumea artei cu o nouă teorie legată de celebrul tablou „Mona Lisa”, realizat de Leonardo da Vinci între anii 1503 și 1506. Cotte susține că, după un deceniu de cercetare intensă, ar putea exista un alt portret ascuns sub faimoasa figură a Giocondei, iar pentru a dezvălui această posibilă descoperire ar propune utilizarea unei metode inovatoare: scanarea operei de artă cu ajutorul unui retroreflector și al unei surse de lumină.
Un cercetător francez propune o nouă metodă de scanare a faimoasei Mona Lisa, susținând existența unui portret ascuns
Retroreflectorul, un dispozitiv folosit în diverse domenii științifice, ar juca un rol crucial în acest proces. Cotte explică faptul că fasciculul de lumină emis către tabloul „Mona Lisa” ar fi reflectat înapoi exact pe aceeași direcție de la care a fost emis, permițând astfel analiza straturilor profunde ale picturii. Acesta susține că metoda ar reprezenta o alternativă la tehnicile de scanare clasice, care se bazează pe metode non-invazive, precum infraroșu sau raze X.
„Cu această metodă putem studia fiecare strat de vopsea din compoziția picturii, iar retroreflectorul ne oferă o precizie și o claritate de neegalat”, a declarat Cotte.
El este, de asemenea, inventatorul metodei amplificării straturilor, care presupune că fiecare strat aplicat pe pânză poate fi „citit” într-un mod unic, oferind informații detaliate despre evoluția picturii.
Ipoteza unui portret ascuns
Teoria lui Cotte este nu doar revoluționară din punct de vedere tehnologic, ci și provocatoare din punct de vedere artistic. Cercetătorul crede că figura pe care o vedem astăzi pe pânză nu este adevărata Mona Lisa, ci un alt personaj. Conform acestuia, da Vinci ar fi pictat inițial un alt portret, iar ulterior a acoperit lucrarea originală cu straturi noi de vopsea, creând astfel actuala imagine iconică.
„Ceea ce vedem astăzi poate să nu fie portretul original al Giocondei. Este posibil ca Leonardo să fi schimbat conceptul pe parcursul procesului de creație”, a subliniat Cotte în declarațiile sale.
Această ipoteză, dacă s-ar dovedi adevărată, ar putea schimba radical felul în care privim una dintre cele mai cunoscute și apreciate opere de artă din lume.
Reacția Muzeului Luvru
Cu toate că ideile lui Pascal Cotte par să aducă o perspectivă nouă asupra studiului tabloului „Mona Lisa”, reprezentanții Muzeului Luvru, unde se află expus tabloul, au refuzat să comenteze pe marginea acestei teorii.
„Domnul Cotte nu face parte din echipa noastră de cercetare”, au declarat oficialii muzeului, distanțându-se astfel de declarațiile cercetătorului francez.
Totuși, nu este pentru prima dată când „Mona Lisa” este supusă unor analize avansate. De-a lungul anilor, numeroase echipe de cercetători au scanat și studiat tabloul pentru a înțelege mai bine tehnica lui Leonardo da Vinci și pentru a descoperi eventuale secrete ascunse în spatele straturilor de vopsea. Până în prezent, însă, nu s-a ajuns la o concluzie fermă legată de existența unui alt portret.
Aprobarea din 2004
În ciuda reacțiilor reținute ale Luvrului, Pascal Cotte a reușit să obțină în 2004 permisiunea de a examina îndeaproape pictura „Mona Lisa”. Cu ajutorul tehnologiei pe care o dezvoltase, el a efectuat o serie de scanări detaliate ale tabloului, iar rezultatele preliminare l-au determinat să creadă că în spatele imaginii cunoscute s-ar ascunde un alt portret.
„Este nevoie doar de un retroreflector și o sursă de lumină pentru a vedea ce se află sub suprafața vopsită”, a declarat Cotte, subliniind potențialul tehnologiei sale de a aduce la lumină noi informații despre creația lui Leonardo.